juliaericsson

Alla inlägg under oktober 2011

Av Julia - 30 oktober 2011 12:30

Inte så söt paj men det smakar mycket choklad och har en fyllig smak, jag bjöd våra kompisar på den igår när vi bjöd dom på middag och det vart nog ganska lyckat men de skulle nog viljat haft något sötare men jag tyckte den var saftig och god men det saknades något sött. Testa gärna och kommentera vad du tycker!


  

Ingredienser:

Botten:

200 g Digestivekex

50 g Margarin

50 g Mörk Choklad


Fyllning:

175 g Mörk Choklad

175 g Margarin

4 Ägg

1 dl Mörkt Muskovadosocker

1 dl Ljust Muskovadosocker

2 dl Vispgrädde


Topping:

1 dl Vispgrädde

2 msk Florsocker

25 g Mörk Choklad


Gör så här:

Botten:

Krossa digestivekexen till ett smul.

Smält margarin och choklad tillsammans på svag värme i en kastrull.

Häll över margarin och choklad över digestivekexen och rör ordentligt.

Häll blandningen i en form 24 cm i diameter.

Pressa ut blandningen med en sked över bottnen och även upp på kanterna.

Ställ i kylen tills fyllningen är klar.

Sätt ugnen på 175 grader.

Fyllning:

Smält margarin och choklad på svag värme i en kastrull igen, låt svalna något.

Vispa ägg och muskovadosockeri en annan skål med elvisp tills den är tjock och fått dubbel storlek.

Vispa ner grädden och vänd ner den smälta margarinet och chokalden.

Häll smeten i pajskalet.

Grädda i mitten av ugnen i ca 45 minuter, fyllningen ska precis ha stelnat.

Låt kallna innan det tas ur formen.

Toppning:

Vispa grädden med florsockret tills grädden känns mjuk. bred ut den över pajen så att du "gömmer fyllnigen".

Riv över lite choklad.

Servera kall!

Lycka Till!


Kram Julia

Av Julia - 23 oktober 2011 10:20

Väldigt goda brownies! Jag är inte jätte förtjust i när man har nötter i brownies så jag har hittat det här receptet och ändrat lite för receptet var i gram format så jag har ändrat lite som jag tycker till deciliter, tesked och matskedsmått för det är lättare för er att använda det när ni ska baka detta hemma. Jag bjöd mina kompisar på detta och de tycker att de var as goda det blir så många som det är på bilden och det vart bara 2 kvar dagen efter och vi var 7 kompisar som delade på allt och nästan alla tog 2 bitar så de vart populära! Testa gärna och kommentera!


   Ingredienser:

Brownie:

225 g Margarin

3 dl Socker

4 Ägg

1,5 dl Kakao

1 msk Vaniljessens

1 tsk Snabbkaffepulver

1 tsk Salt

1 tsk bakpulver

2 dl Vetemjöl

250 g Hackad ljus- el. mörk choklad


Chocolate Frosting:

100 g Rumsvarmt Margarin

150 g Ljus Choklad

1,5 dl Florsocker

1,5 dl Kakao

1 msk Hett Vatten

1 msk Vaniljessens


1 Apelsin eller annan frukt eller bär


Gör så här:

Brownie:

Sätt ugnen på 180 grader.

Smält margarinet på svag värme i en kastrull, när det är smält tar du det från plattan, tillsätt sockret och rör runt grundligt och sätt tillbaka den på plattan och låt stå någon minut på svag värme.

Vispa äggen lätt i en skål.

Rör ner kakao, vaniljessens, kaffepulver, salt och bakpulver till en fast smet.

Rör ner margarin och socker blandningen.

Tillsätt mjölet och rör grundligt.

Blanda slutligen i den hackade chokladen med en slickepott.

Klä en form som är ca 23x23 cm med bakpapper och häll i smeten.

Grädda i ca 25-30 minuter.

Låt svalna.

Låt kakan stå kallt i ca 1 - 1,5 timme t.ex i frys eller kyl innan du skär upp den.


Frosting:

Smält chokladen i mikron ca 1-2 minuter.

Vispa margarin och florsocker fluffigt ca 3-4 minuter.

Tillsätt den smälta chokladen.

Vispa ordentligt.

Blanda kakao med det heta vattnet och häll det och vaniljessens i choklad krämen, blanda ordentligt.

Kyl krämen i ca 10-15 minuter.

Skär upp dina brownies i önskad storlek och spritsa på choklad krämen.


Skär upp apelsinen i önskade bitar och dekorera lite snyggt på browniesen.


Lycka Till!


Kram Julia


Av Julia - 1 oktober 2011 15:18

Kladdkaka är alltid svårt att få till precis som man vill, för vissa vill ha mer som en kaka och andra vill att den ska vara som en varm smet men jag tycker att det ska vara både och, och det är detta recept det är som en kaka som är kladdig och super god.

Jag har fått receptet av en granne när jag var väldigt liten för redan då var jag väldigt bak intresserad och hon tyckte att jag skulle få det av henne och det är jag tacksam för, för jag tycker att det är super. Men jag tycker dock att det passar bättre som muffins än som kaka.


  Ingredienser:

3 Ägg

2 dl Socker

150 g Rumsvarmt Margarin

2 tsk Vaniljsocker

6 msk Kakao

2 1/4 dl Vetemjöl

Florsocker


Gör så här:

Sätt ugnen på 175 grader.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt.

Tillsätt margarin och vaniljsockerunder omrörning.

Blanda kakao och vetemjöl och vispa ner det i ägg smeten.

Ställ muffinsformar i en muffins plåt och fyll 3/4 smet i formarna.

Grädda mitt i ugnen i ca 10-15 minuter det ska vara lite kladdiga på prov stickan så testa men prov stickan efter 10 minuter och bestäm hur kladdiga du vill ha dina muffins jag hade dom inne i 13 minuter då tycker jag att de vart perfekta.

Låt dom svalna och pudra över lite florsocker. Servera med vispad grädde om så önskas.

Lycka Till!!


Kram Julia




Av Julia - 1 oktober 2011 15:00

Jättegoda kakor som blir ganska stora och inte så många :)

Jag har hittat receptet i en ny bakbok som jag har köpt nyligen men jag lagt till lite ingredienser och ändrat lite på mängden av ingredienser och bytt namn på dom de heter egentligen Midnattskakor :)

Hoppas att ni vågar testa dom för de är väldigt saftiga och mjuka och smakar mycket choklad!!


   Ingredienser:

150 g Rumsvarmt Margarin

1,5 dl Socker

1 Ägg

1,5 tsk Vaniljsocker

150 g Marabou

2 dl Vetemjöl

1 dl Kakao

3/4 tsk Bikarbonat


Gör så här:

Sätt ugnen på 180 grader.

Vispa margarin och socker ljust.

Vispa ner ägget och vaniljsockret.

Hacka chokladen fint.

Blanda ihop mjöl, kakao, bikarbonat och chokladen och vispa ner det i ägg blandningen tills allt är blandat.

Blöt händerna och forma smeten till valnötsstora bollaroch lägg med gott om utrymme på bakpappersklädd plåt, det behövs fler än en plåt.

Grädda i mitten av ugnen i ca 10-13 minuter.

Låt kakorna vara lite varma vid servering för det är då de är som mjukast och kladdigast att äta.

Lycka Till!!


Kram Julia

Presentation


Mat och Bak är min Passion!
Men även livet kompisar och familjen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
          1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards