juliaericsson

Alla inlägg under december 2011

Av Julia - 23 december 2011 13:13

Hejsan!

Knäck är ju en tradition för många nu till jul och jag har lyckats göra en god knäck detta år och det var super enkelt !

Däremot så ska det ju förvaras i kylskåpet men jag vill ju ha mina frammer så jag har mina framme i alla fall men det som händer då är att de klibbar ihop om man ställer dom på varann. Man ska ju ha hackad mandel i också men jag tycker att det är minst lika gott utan mandeln. Så skippa den om ni vill! Bra att ha till knäck är en ganska stor tjockbottnad katsrull ca 4 gånger så stor som innehåller är och en digitaltermometer och knäckformar i papper.

Lycka till!

  

Ingredienser:

2 dl Strösocker

2 dl Vispgrädde

2 dl Ljussirap

1 msk Margarin

1,5 dl Mandel


Gör så här:

Mät upp socker, grädde och sirap i en tjockbottnad kastrull och koka upp detta på medelhög värme när det börjat koka så sänk värmen så att det kokar långsamt och lugnt.

Medans det kokar så kan du hacka mandeln grovt och rosta den för att få fram mer smak.

Rör om i knäcken då och då.

Koka tills temperaturen har nått ca 120 grader eller till du tycker att den har klarat kulprovet*.

När den har kokat klart så rör man ner margarinet och hackade mandeln.

Rör till margarinet smält.

Använd 2 teskedar för att hälla upp i knäck formarna ställ formarna på en bricka och ställ in i kylen till servering.

Hoppas det smakar!


Kulprovet:

Ta upp lite kokande knäck smet med en sked och doppa ner skeden i en glas med kallt vatten ta upp knäcken i glaset eller från skeden och testa rulla den mellan händerna till en kula smaka sedan om den är seg då är knäcken klar!


God Jul Julia

Av Julia - 23 december 2011 12:07

Hejsan!

Detta hårda bröd är väldigt gott och väldigt enkelt att göra!

Det passar bra nu till jul, till julskinkan eller bara till ostbrickan självklart passar det till alla måltider med det är gott och smakrikt som julbordet är!

Lycka till hoppas ni gillar det!

  

Ingredrienser:

2 dl Majsmjöl

1/2 dl Solroskärnor

1/2 dl Sesamfrön

1/2 dl Pumpafrön

1/2 dl Linfrön

1/2 tsk Salt

1/2 dl Rapsolja

2 dl Kokande vatten


Gör så här:

Sätt ugnen på 150 grader.

Blanda allt förutom vattnet som ska koka upp och blanda det väl i en bunke.

Häll i det kokande vattnet och blanda allt väl.

Häll ut smeten på en plåt med bakpapper lägg ett annat bakpapper på smeten och tryck ut det i kanter och hörn så det blir jämnt och bra, ta bort det sista bakpappret och grädda i mitten av ugnen i 1 timme

Av Julia - 15 december 2011 17:45

Idag och igår hade vi praktiskt prov i pralin tillverkning i skolan och vi skulle göra en gjutenpralin och en doppad pralin och en marsipan tomte. Vi skulle komma på egna fyllningar och smaker och så ska det ju passa utsidan av pralinen så att man fattar på ett ungefär vad det är för smak.

  

Jag och min Chef på extra jobbet stog och funderade på smaker och då kom hon på hallon och lakrits och jag tycker om båda smakerna och jag tycker att de var goda tillsammans :) Jag gjorde även en limekola som jag doppade i vit choklad och jag ÄLSKAR lime!!  Så jag tyckte att det var himelsk!

Sen när vi var klara med allt så skulle några lärare på skolan bedömma och skriva vad de tyckte och många tyckte faktiskt om mina praliner men de tyckte inte om min marsipan tomte :/ Men det vart lyckat i alla fall.


Kramar Julia

Av Julia - 9 december 2011 19:00

Hej Svejs!


Nu idag har jag tatuerat mig på ryggen mellan skulderbladen och det är en blå lotusblomma som hörtill buddismen men jag är inte buddist men jag tycker att det är fin och betyder något speciellt för mig, den betyder: Månniskans väg till upplysning och utveckling, jag tycker att den passar mig för vi har haft ett tungt och jobbig år i min familj och det känns som att allt håller på att lösa sig nu. Jag är i alla fall jätte nöjd med den !

Jag var inte så säker på hur min pappa skulle reagera när han skulle få reda på att jag hade gjort den men min kära lillebror fixade så att han fick reda på den och till min stora förvåning sa han inte ett knyst utan han satt bara där och skaka på huvudet . Jag tror nog att han vart besviken men han säger nog inte det till någon men mamma tyckte att den vart jätte fin och nu är hon lite sugen på att göra en nyckelpiga som hon har pratat om sen hon var som jag men hon har inte vågat :) Men om jag känner henne rätt så kommer hon nog inte att göra den.

Jag tycker i alla fall att alla ska testa att tatuera sig någon gång för det är verkligen inte som man tror att det ska vara.

Hoppas att ni tycker den var fin och att ni kanske vågar att tatuera er någon gång men tänk på vad ni gör så att ni inte gör någon som bara gäller för stunden tänk på att det ska vara där hela livet!



Kramar Julia


 

Presentation


Mat och Bak är min Passion!
Men även livet kompisar och familjen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards