juliaericsson

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Julia - 2 januari 2012 13:45

Hejsan !

Nyårs afton var hur bra som helst! Fredrik och jag åkte upp till Filipstad till våra kompisar och hade middag och trevligt!

Camilla stog för middagen som vart klyft potatis, oxfile och kantarell sås och som vanligt när Camilla lagar mat vart det gudomligt gott!

Jag stog för efterrätten och det vart en mousse som vart ljuvligt god och ett bra avslut på året!

Jag har fått receptet ifrån min bok "Desserter".

       

4-6 portioner

Ingredienser:

225 g Mörk choklad, hackad

2 msk Cointreau

4 msk Vatten

30 g Smör i tärningar

3 Ägg, delade i gulor och vitor

55 g Strösocker

1 1/4 dl Vispgrädde, vispad


Gör så här:

Häll hackad choklad, cointeau och vatten i en kastrull, värm och rör om till chokladen smält och blivit slät.

Dra kastrullen från värmen och rör ner smöret, vispa ner äggulorna en i taget tills allt är väl blandat.

Vispa äggvitorna till mjukt skum tillsätt sedan sockret skedvis och vispa till styvt skum.

Vispa grädden.

Växla med att blanda i grädden och äggvitan i choklad blandningen och blanda inte för hårt eller för mycket för då försvinner luften i äggvitan och det blir ingen volym i moussen.

Häll upp i en stor skål eller 4-6 portions skålar och plasta in dom och ställ i kylskåpet i minst 3 timmar innan servering.

Hoppas det smakar!


Julia

 

Presentation


Mat och Bak är min Passion!
Men även livet kompisar och familjen!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards